RANCANGAN MENGAJAR
HARIAN( Mengikut Model Assure)
Nama Guru
|
Rohani Binti Othman
|
Mata pelajaran
|
Sains dan teknologi
|
Kelas
|
Prasekolah Ixora
|
Tarikh
|
23 Oktober 2013
|
Masa
|
8.20-9.20 pagi
|
Bilangan Murid
|
25 orang
|
Tajuk
|
Anggota Badan Saya
|
Hasil Pembelajaran
|
(ST 3.7.1) Mengenal pasti bahagian tubuh badan utama
|
Analisis Pelajar
|
Ciri Umum Pelajar
|
Pengetahuan Sedia ada
|
Gaya Pembelajaran
|
-murid berumur 5 hingga 6 tahun.
|
Murid boleh menyebut anggota badan sendiri dan rakan
|
-Inkuiri penemuan
|
|
Menyatakan Objektif
|
Pada akhir pembelajaran hari
ini murid dapat:-
1. Menamakan
5 daripada 6 anggota badan dengan betul
2. Dapat
menunjukkan 5 daripada 6 anggota badan dengan betul
3. Dapat
memadankan 5 kad perkataan dengan
anggota badan yang betul.
|
||
Memilih kaedah,media dan
sumber
|
Kaedah
-soaljawab
-simulasi
-perbincangan
|
Media
Carta gambar,ict,kertas mahjung,power point,media audio/vedio
|
Sumber
Laman web,
|
Menggunakan media dan bahan
|
Langkah 1 ( 10 minit )
-carta gambar anggota badan
-kad perkataan
Langkah 2 ( 15 minit )
-kertas mahjong untuk
menekap tubuh kanak-kanak
-marker pen
Langkah 3 ( 10 minit)
-kad gambar
-Kad perkataan
Langkah 4 ( 15 minit )
-lembaran kerja
Penutup ( 5 minit )
-video lagu” head and shoulder”
|
||
Melibatkan Pelajar
|
Set induksi: ( 5 minit )
Permainan menunjuk anggota badan sendiri apabila disebut guru.
-guru menyebut anggota badan dan murid perlu menunjukkan dengan
betul dan pantas
-aktiviti ini menarik minat murid untuk mengetahui isi pelajaran
selanjutnya
Langkah 1 ( 10 minit )
-Guru menunjukkan gambar anggota badan sambil
bersoaljawab tentang fungsi anggota badan.
-murid menyebut anggota badan yang ditunjukkan dengan bimbingan
guru.
-guru meransang murid menyoal dengan mengajar murid menyoal dalam
lagu.
-contoh: Ini apa 3x
sekarang
Ini mata 3x
Sekarang
-Guru menunjukkan gambar
anggota badan semasa murid menyoal
dalam lagu
Langkah 2 ( 15 minit )
-seorang murid dipanggil
ke hadapan untuk dijadikan model lakaran
manusia.
-murid melukis bahagian anggota badan pada tempat yang betul
dengan
bimbingan guru.
-guru merangsang murid berfikir dimana anggota badan yang sepatutnya
berada dan kepentingan
anggota badan kepada manusia
Langkah 3 ( 10 minit)
-guru menunjukkan 5 kad
gambar
-murid bersoaljawab tentang gambar anggota badan dan guru meransang
murid dengan bersoaljawab.
- contoh soalan:
Guru :Apa akan berlaku jika kita tiada mata?
Murid
: Kita tidak boleh melihat, macam orang buta
Langkah 4 ( 15 minit )
-guru mengedarkan lembaran kerja dan memberi penerangan tentang
aktiviti iaitu memadankan
anggota badan dengan fungsinya
-murid memadankan anggota badan dengan fungsi anggota badan.
Penutup ( 5 minit )
-guru bersama murid menyanyikan lagu “head and shoulder” sambil
menunjukkan anggota badan
masing-masing mengikut vedio yang
ditayangkan
-menyoal semula isi pelajaran hari ini dan murid menyebut semula
beramai-ramai.
|
||
Rumusan dan Penutup
|
Rumusan dan penutup: ( 5
minit)
-guru bersama murid menyanyikan lagu “head and shoulder” sambil
menunjukkan anggota badan
masing-masing.
-menyoal semula isi pelajaran hari ini dan murid menyebut semula
beramai-ramai.
|
||
Penilaian
|
Guru:
Saya selesa menggunakan kaedah inkuiri dalam pengajaran saya kerana
ia dapat menarik minat murid untuk mengetahui sesuatu dan merangsang murid
berfikir mengikut tahap murid.
Murid:
Murid berminat dalam setiap aktiviti yang dijalankan oleh guru di
dalam kelas berdasarkan penglibatan murid dalam semua aktiviti yang
dijalankan serta aktiviti bersoaljawab berpusatkan murid dan guru.
|
Berjaya juga menyiapkannya.
ReplyDelete